Pelisuunnittelun lähteitä

Seuraavat kirjat ovat suosikkejani:

Jesse Schell: ”The Art of Game Design. A Book of Lenses.”

Tämä oli ensimmäinen kirja pelisuunnittelusta, jonka olen lukenut kannesta kanteen ja se on mielestäni yhä edelleen todella hyvä paketti niille, jotka eivät halua lukea pelisuunnittelua. Kirjan suuri etu on sen helppolukuisuus ja kirjassa esitetyt näkökannat, jotka pakottavat pelisuunnittelijan miettimään mitä hän oikeasti yrittää tehdä. KIrjasta on tullut jo kolme painosta ja nykyään se alkaa olemaan jo hieman vanhahko.

Michael Seller: ”Advanced Game Design. A Systems Approach”

Tämä on minun nykyinen raamattuni. Kirja päivittää tietämystämme peleistä ja niihin liittyvästä tutkimuksesta oikein mukavasti. Tämän jälkeen kirja keskittyy kohtelemaan pelejä järjestelminä ja esittää haasteen pelintekijälle toimia samoin. Me emme siis tarvitse pelimekaniikalle tehtyjä sääntöjä vaan koko pelimekaniikkaa on katsottava järjestelmänä, jonka pelimekaniikka toteuttaa. Tämä on tietysti aina ollut totta mutta idea miettiä peliin toimintatapoja, luuppeja, joita seurataan, on erinomainen.

Joyce G. Saricks: ”The Readers’ Advisory Guide to Genre Fiction”

Tämä kirja on mielestäni hyvin fiksu teos, koska se pakottaa lukijansa katsomaan kirjallisuuden genrejä toisesta suunnasta. Tyypillisesti genreä ajatellaan siinä olevien kliseiden ja asioiden kautta mutta tässä kirjasta lähdetään katsomaan asiaa lukijan mieltymyksistä. Hieman ilkeästi sanottuna vakoilukirja ei ole vakoilukirja vaan lukija haluaa kirjaln luovan hänessä tunteita, jotka eroavat toisistaan hyvin paljon onko kyseessä Robert Ludlum rymistely tai hienosyinen ja ajatteleva John Le Carre. Psykologinen näkökulma eli tunteiden luominen taas natsaa yllättävän hyvin sekä Jesse Schellin perusajatukseen pelin luomista elämyksistä että myös Sellerin konseptiin tehdä vain niitä pelimekaniikkoja, joita haluttu peli todella tarvitsee.

%d bloggaajaa tykkää tästä: