Overlord 2020 – 002

Olen kirjoittanut nyt 3184 sanaa tähän projektiin ja minulla on nyt valmiina Johdanto, Roolipelin pelaaminen ja Roolipeliseikkailun rakentaminen. Lisäsin lisäksi lyhyen Esipuheen ennen johdantoa. Tämän viikon aihe on kuitenkin pelimekaniikka.

Pelissä ei ole luokkia vaan pelaajilla on käytännössä samalla tasolla olevia Ominaisuuksia (”attribute”) ja Taitoja (”Skill”). Tämä lisää pelaajien toimintavapautta, joka on minusta roolipelien tärkein asia.

Käytännössä pelaaja tekee päätöksen, josta tulee pelinjohtajan halutessa tehtävä (”Task”). Tehtävällä on kaksi ulottuvuutta: Monimutkaisuus (”Complexity”) ja Vaikeustaso (”Difficulty”). Pelinjohtaja myös määrittää mitä Taitoa käytetään tehtävän suorittamisessa.

Monimutkaisuus kuvaa kuinka paljon osaamista tehtävä vaatii. Se on vähintään 1 ja todennäköisesti korkeintaan 5. Taso 1 merkitsee jokamiehen käyttöä, 2 osoittaa kykyä ylläpitää ja rakentaa hätätilanteessa, 3 merkitsee työtä, joka vaatii johtamista ja/tai miettimistä ja tätä suuremmat asiat 4 ja 5 taas pitkäaikaista suunnittelua ja/tai tutkimusta.

Tehtävää suorittaessa pelinjohtaja määrittää myös tehtävän Vaikeuden, joka on 8/10/12/14/16 niin että se on tyypillisesti 10. Vaikeus riippuu olosuhteista ja pelaajien lähestymistavasta tehtävän suorittamiseen. Vaikeat olosuhteet tekevät tehtävästä selvästi vaikeamman.

Tehtävää heitettäessä pelaajan taito toimii seuraavasti.
Tehtävän Vaikeuden ollessa korkeintaan yhtä suuri kuin hahmon taito, ei heittoon tuli muutoksia. Monimutkaisuuden ollessa suurempi kuin hahmon taito tulee heittoon -1 jokaista yli menevää pistettä kohti.

Esimerkiksi Navigointi 2 hahmon osaavalla hahmolla hän heittää seuraavasti:
Monimutkaisuus 1 Ei muuttujaa.
Monimutkaisuus 2 Ei muuttujaa.
Monimutkaisuus 3 -1 heittoon.
Monimutkaisuus 4 -2 heittoon.
Monimutkaisuus 5 -3 heittoon.

Hahmo, jonka Eläinlääkäri 2 tekee hygieniatarkastuksen teurastamolle. Pelinjohtaja määrittää sen monimutkaisuudeksi 3 ja olosuhteet ovat tyypilliset, joten vaikeustaso on 10. Monimutkaisuuden vuoksi pelaaja tietää että hänen muuttuja on ”-1”.

Tehtävän onnistuminen tapahtuu seuraavasti:
Pelaaja heittää 3D6-1 ja tehtävä onnistuu, jos heiton summa on vähintään 10.

Valitsin mekanismin, koska se mahdollistaa heikot taidot omaavilla aloittelijoille paikan tehdä rutiinitöitä yhtä hyvin kuin ammattilaisetkin mutta ammattitaidolla on paljon merkitystä tehtäessä vaikeita töitä, kuten johtamista, suunnittelua tai muuta kokemusta vaativaa työtä.

Ajatuksia?

Jätä kommentti